Bliv jurist i et dynamisk team hos Gældsstyrelsen og styrk dine juridiske kompetencer

dato

Vil du være en del af et stærkt juridisk fagligt miljø, hvor retssikkerhed og bevidsthed om myndighedsrollen er i centrum? Søger du afvekslende juridiske arbejdsopgaver, der stiller store krav til dine juridiske kompetencer og giver mulighed for faglig udvikling på et højt niveau? Så er du måske vores nye jurist i Jura, virksomheder.

Din rolle og dine opgaver
I Jura, virksomheder søger vi en til to jurister til at indgå i et team, hvis hovedopgave er at understøtte Gældsstyrelsens fagområde Dataforbedring og kvalitet. Du får en helt central rolle med at bidrage til at levere juridiske afklaringer relateret til Gældsstyrelsens kerneopgaver som restanceinddrivelsesmyndighed med udgangspunkt i særligt Gældsstyrelsens egen lovgivning samt obligationsretten og forvaltningsretten. Det kan eksempelvis være afklaringer vedrørende lovfortolkning i forhold til gældsinddrivelsesloven eller samspillet med den lovgivning, der gælder for de fordringshavere, som Gældsstyrelsen inddriver for.

Dine opgaver vil bl.a. indebære:

  • Udarbejdelse af juridiske svar og notater.
  • Juridisk sparring og rådgivning til andre kontorer og direktionen i Gældsstyrelsen på inddrivelsesfaglige og strategiske problemstillinger.
  • Lovforberedende arbejde, både i forbindelse med lovhøringer og forberedelse af Gældsstyrelsens lovgivningsønsker, herunder identificering af behov for regelforenklinger.
  • Besvarelser af bestillinger fra Skatteministeriets departement, fx bidrag til spørgsmål fra Folketingets Skatteudvalg og redegørelser.
  • Afklaringer i forbindelse med udvikling af IT-systemer.
  • Ajourføring af Den juridiske vejledning (der indeholder Skatteforvaltningens opfattelse af gældende praksis).
  • Behandling af anmodninger om aktindsigt efter offentlighedsloven.
Derudover skal du bidrage med faglig sparring til dine kollegaer og kvalitetssikring af teamets leverancer.

Du skal være indstillet på, at dine leverancer skal godkendes i et og ofte flere led. Det betyder, at du løbende skal prioritere dine opgaver, kunne levere indenfor korte deadlines og kunne være tålmodig i forhold til, hvornår opgaverne kan afsluttes.

For at få succes med opgaverne og jobbet er det afgørende, at du kan samarbejde og skabe gode relationer. I Gældsstyrelsen samarbejder vi på tværs af fagligheder, og du får en bred kontaktflade med kolleger i hele Gældsstyrelsen og i Skatteforvaltningen i øvrigt.

Din baggrund
Du er uddannet cand.jur. eller cand.merc.jur., og du har sandsynligvis erfaring fra fx en offentlig myndighed eller et advokatkontor, men også nyuddannede kan komme i betragtning.

Vi forestiller os, at du har stort kendskab til og forståelse for generel forvaltningsret. Gældsstyrelsen er en offentlig myndighed, og forvaltningsretten er en integreret del af vores virke, som altid skal indtænkes i vores leverancer. Derudover forventer vi også, at du er fortrolig med de formueretlige discipliner, herunder obligationsretten.

Vi lægger desuden vægt på, at du:

  • er grundig i din juridiske metode og motiveres af at gå i detaljen
  • arbejder struktureret, er god til at planlægge din opgaveløsning og kan følge opgaver til dørs
  • har et stort personligt drive samt en proaktiv og løsningsorienteret tilgang til opgaveløsningen
  • motiveres af at samarbejde, rådgive og yde specialistbistand til dine kolleger
  • formår at kommunikere klart både skriftligt og mundtligt.
Det er væsentligt, at du ønsker at specialisere dig inden for offentlig gældsinddrivelse, og at du har mod på et job med en stejl læringskurve. Vi sørger dog for, at du bliver grundig introduceret til dine opgaver, samt at du har et stærkt team at sparre med.

Jura, virksomheder behandler og træffer afgørelser vedrørende anmodninger om aktindsigt efter offentlighedsloven. Det vil derfor være en fordel, såfremt du har erfaring med dette område.

Jura, virksomheder – din nye arbejdsplads
I Jura, virksomheder får du 16 fantastiske kollegaer. Vi arbejder i mindre teams med faglig specialisering indenfor insolvensret, fogedretlige spørgsmål og offentlig gældsinddrivelsesret. Vi vægter samarbejde og sparring højt, både i teamet og i kontoret. Vi har en uformel omgangstone, hvor vi finder humoren i hverdagen. Vi markerer hinandens fødselsdage, fejrer de små og store succeser, og der er altid plads til at høre om weekendens oplevelser over frokosten

Vi har fokus på grundighed, høj faglighed og kvalitet i vores leverancer, og vi forventer det samme af dig. Når du har løst en konkret opgave, vil du få sparring og feedback fra dine nærmeste kollegaer, ligesom vi forventer, at du giver feedback på dine kollegaers arbejde. På den måde sikrer vi i fællesskab, at leverancerne fra kontoret lever op til de høje forventninger, der er hertil.

Vores opgaver er kendetegnet ved spændende juridiske udfordringer og høj kompleksitet, så du får gode muligheder for at udvikle din faglighed. Du får også rig mulighed for at bidrage til at finde løsninger på de udfordringer, der kan opstå i spændingsfeltet mellem jura og IT, og imellem offentligret og privatret – ligesom forvaltningsretlige spørgsmål selvfølgelig også fylder en del.

Skatteministeriet lægger vægt på at understøtte fleksible arbejdsvilkår og rammerne for arbejdstilrettelæggelsen drøftes mellem leder og medarbejder med udgangspunkt i den samlede opgaveløsning.

Sammen om en vigtig opgave
Gældsstyrelsen har ansvaret for at inddrive gæld til det offentlige. Det er en opgave, der har stor betydning for samfundet. Vi lægger stor vægt på, at du matcher Gældsstyrelsens DNA. Det betyder, at du skal være foregangsperson for en kultur, der er båret af ordentlighed og ansvarlighed. Vi er en arbejdsplads, hvor vi løfter sammen og understøtter hinanden – både i kontoret og på tværs af Gældsstyrelsen.

Kontakt og ansættelsesvilkår
Send din ansøgning med CV, eksamenspapirer samt relevant dokumentation senest 10. august 2025 via linket ”Søg stillingen”.

Vil du vide mere om stillingen, er du velkommen til at sende en sms til kontorchef Rasmus Bak på 72384456 i uge 32-33, hvorefter du vil blive ringet op.

Vi forventer at afholde 1. samtaler den 18. og 19. august 2025 og 2. samtaler den 25. august 2025.

Forventet ansættelse er den 1. oktober 2025 eller efter aftale.

Der indgår en logisk test og en personanalyse i ansættelsesforløbet. Derudover kan der forekomme en case. Du skal opgive mindst to referencer, ligesom vi forud for ansættelsen indhenter straffeattest og foretager restancetjek for så vidt angår restancer til det offentlige.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten (AC). Ansættelsesområdet er Skatteministeriet med tilhørende institutioner.

Dit arbejdssted vil foreløbigt være Teglgårdsparken 26, 5500 Middelfart. Det kan eventuelt aftales, at det faste arbejdssted er på en af Gældsstyrelsens øvrige lokationer i Thisted, Randers, Grenå, Ringkøbing, Tønder, Roskilde eller Frederiksberg. Dette vil dog afhænge af de konkrete pladsforhold på lokationen og en vurdering af hensigtsmæssigheden heraf i forhold til din profil og de fagområder, der er repræsenteret på lokationen. Du skal dog forvente rejseaktivitet til Middelfart.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Middelfart Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Skatteforvaltningen, Middelfart, Teglgårdsparken 26, Teglgårdsparken, 5500 Middelfart

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 10-08-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/87869029-b70f-49d5-957a-a10403beaee4

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet