Ambitiøs underdirektør søges til strategisk ledelse og dataforbedring i Gældsstyrelsen

dato

Er du handlekraftig med et stærkt strategisk fokus, og har du solid ledelseserfaring med komplekse analyseopgaver og driftsstyring? Kan du sætte retning for- og implementere politiske aftaler og beslutninger? Gældsstyrelsen søger en ambitiøs underdirektør til fagområde Dataforbedring og Kvalitet (DOK), der kan kombinere høj faglighed og politisk indsigt på et komplekst område, og som vil tage det ledelsesmæssige ansvar for styrelsens oprydningsopgave.

Gældsstyrelsen har ansvaret for at inddrive gæld til det offentlige. Det er en opgave, der har stor betydning for samfundet. Vores opgave er at sikre, at så mange som muligt betaler deres gæld til det offentlige, og at ny gæld forebygges - 'Vi hjælper Danmark ud af gæld. Vi er statens inkasso.'

Om stillingen
Du vil som underdirektør få ansvaret for den samlede oprydningsindsats i relation til fejlramte fordringer og fokuseret oprydning i restmassen, hvor Gældsstyrelsen skal sikre en sammenhængende indsats for håndtering af uafklaret gæld, med det sigte at oprydningsopgaven skal være afsluttet senest i 2030. Målet er at sikre en sammenhængende og koordineret eksekvering af Gældsstyrelsens strategi på området samt at udbygge vores værdiskabende samarbejde med de offentlige fordringshavere.

Du får desuden ansvaret for at styre og styrke indsatser rettet mod dataafvigelser, sikre debitorpleje samt sikre korrekt afskrivning af en del af Gældsstyrelsens fordringer. Opgaven indbefatter at du skal sikre en koordineret indsats på området i samarbejde med øvrige relevante underdirektørområder. Du indgår i Gældsstyrelsens direktion.

Underdirektørområdets formål og opgaver inkluderer:

  • At løbende afdække datakvalitet i de krav, der er under inddrivelse, og i samarbejde med styrelsens ca. 850 fordringshavere, herunder kommunerne, politiet og Skattestyrelsen, sikre håndteringen af kvalitet og processer.
  • At gennemføre en effektiv oprydning inden for de politiske mål og i sammenhæng med Gældsstyrelsens øvrige opgaver og mål.
  • At sikre sammenhængende værdikæder og effektive processer på tværs af fagområderne i Gældsstyrelsen i samarbejde med andre relevante underdirektørområder og i tråd med styrelsens strategi.
  • At sikre en effektiv produktionsstyring gennem et styringssetup, der sikrer en sammenhængende planlægning, afrapportering og opfølgning.
  • At dataunderstøtte hele fagområdet, herunder foretage analyser, driftsovervågning samt rapportering.
Underdirektørområdet består af ca. 350 engagerede medarbejdere, to kontorchefer samt 15 funktionsledere. Enhederne er fordelt på adresser i Middelfart, Grenå, Ringkøbing, Roskilde og Thisted, hvorfor der må forventes rejseaktivitet. Stillingen er som udgangspunkt med base i Middelfart, men det kan aftales nærmere.

Om dig
Du har en relevant uddannelse suppleret med solid ledelseserfaring og gerne erfaring med ledelse af ledere. Det er en fordel, hvis du har kendskab til inddrivelsesområdet eller skatteområdet generelt.

Din erfaring kan du have fået fra en lignende stilling i en større offentlig organisation. Det er vigtigt, at du befinder dig godt i en politisk ledet organisation, hvor dagsordener og rammer kan ændre sig.

Du skal:

  • Være strategisk tænkende, resultatorienteret og have forretningsforståelse.
  • Være en synlig og inspirerende leder, der kan kommunikere klart og skabe retning.
  • Have politisk tæft og evnen til at navigere i et skiftende politisk landskab.
  • Kunne opbygge gode relationer og samarbejde på tværs af organisationen.
  • Være en rollemodel og kulturbærer for organisationen.
Vi tilbyder

  • Udviklende opgaver, hvor du får ansvaret for et område i forandring.
  • Faglige og ledelsesmæssige udfordringer.
  • Et tæt direktionssamarbejde og faglige og ledelsesmæssige udfordringer, der rækker på tværs af styrelsen og Skatteministeriets koncern.
  • En afvekslende arbejdsdag fyldt af samarbejde med dygtige medarbejdere og kollegaer på et samfundskritisk og meningsfyldt område.
Kontakt og ansættelsesvilkår
Ansøgning, CV og relevant dokumentation bedes sendt via linket ”Søg stillingen” senest den 8. maj 2025. Er du tjenestemand, stiles ansøgningen til Kongen.

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte styrelsesdirektør David Fjord Nielsen via Vibeke Dueholm Mortensen på mail Vibeke.Mortensen@gaeldst.dk.

Vi forventer at holde 1. samtaler i uge 20. Derudover skal du afsætte yderligere tid til test samt 2. samtale i uge 21, hvis du går videre i rekrutteringsprocessen. Der vil forud for ansættelsen blive indhentet en straffeattest samt udført et restancetjek for så vidt angår restancer til det offentlige.

Tiltrædelse hurtigst muligt og senest 1. august 2025.

Løn og ansættelsesvilkår forhandles i overensstemmelse med rammeaftale om kontraktansættelse af chefer i staten. Stillingen indplaceres i løngruppe 2, svarende til lønramme 38. Stillingen forventes besat på åremål.

Du bliver ansat i Skatteministeriet med tilhørende institutioner og refererer til Gældsstyrelsens direktør. Arbejdsstedet er som udgangspunkt Teglgårdsparken 103, 5500 Middelfart.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Middelfart Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Skatteforvaltningen, Middelfart, Teglgårdsparken 103, Teglgårdsparken, 5500 Middelfart

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 08-05-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5337d2c7-2bc4-40c6-b9bf-9f952335d8fc

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet